Futómű állítás
A járművek futóműve hivatott felvenni a haladás közbeni egyenetlenségek okozta erőhatásokat, ezzel védve a benne utazók egészségét.
A futóműre is igaz, hogy ha egyik alkatrésze meghibásodik és úgy üzemeltetik, akkor a fellépő erőhatások nem tervezetten oszlanak el és a hibás alkatrész perifériájában a többi alkatrész túlzottan dolgozik. Ezen alkatrészek idő előtt tönkre fognak menni.
Fontos, hogy az észlelt meghibásodott alkatrészeket –melyeket kopogó hang, nyöszörgés, nehézkes úttartás jellemez- minél hamarabb kicseréljük. Ezzel az előzékeny karbantartással érhető el, hogy a járműre költött összeg minimalizálható legyen.
Fontos tudni, hogy állítani csak tökéletes állapotban lévő futóművön, gyári, vagy azzal váltóméretű abroncsokkal lehet.
Modern, bluetooth rendszerű, rendszeresen újra kalibrált, a formula verseny sorozatokban is alkalmazott FACEP márkájú lézeres berendezést használunk. Ennek a berendezésnek az előnye, hogy rendkívül gyors a futómű geometriának a bemérési ideje, tudatosan választottuk, hogy az átvizsgálás során ezt a műveletet is elvégezzük! Másik előnye, hogy a mérő fejeket nem kell fel erősíteni a keréktárcsára, melyek akár több százezer forintos, polírozott tárcsák is lehetnek és igen sérülékenyek. Az általunk használt berendezés mérő fejei úgy lettek kialakítva, hogy az abroncs külső átmérőjén kapaszkodjanak, valamint az abroncs oldalának támaszkodjanak, elkerülve ezzel a tárcsára való szorítást és az esetleges karcokat.
Futómű beállítás Budapest 10. kerület
A futómű állítás menete azzal kezdődik, hogy a járművet beállítjuk OMCN ollós emelőre, melybe be vannak építve azon szabad mozgású zsámolyok, melyek szükségesek a helyes beállításhoz.
Átvizsgálást követően beállítjuk az előírt keréknyomásokat és felhelyezzük a mérőfejeket.
Miután bevittük a jármű adatait és rögzítettük a fékpedált és a kormányközepet, a műszer beméri a futómű geometriáját. Többek között kerékdőlést, után futást, összetartást a hátsó és a mellső futóműveken. A hátsó futómű beállításával kezdünk, melyet a mellső futómű állítása követ. Miután minden értéket beállítottunk, a mérőberendezés eltárolja a mérést, valamint nyomtat nekünk egy példányt, melyen megjeleníti a mérés előtti és a mérés utáni értékeket.
Foglaljon időpontot online rendszerünk segítségével! Gyorsan és egyszerűen kiválaszthatja az Önnek megfelelő időpontot a javításra!
Árainkról és a munkaidő szükségletről az Árak menüpont alatt tájékozódhat!
futómű beállítás Budapest 10. kerület
Futómű állítás – A mostoha gyerek
Az autóknak a futóművére csak a legvégső esetben kerül figyelem: leginkább akkor, amikor már csere érettek az alkatrészek. Ezért érdemes időnként a négykerekűnek ezt a területét is átnézetni és egy futómű állítást csináltatni.

futómű beállítás Budapest 10. kerület
A cím nem véletlen, mert az autó futóművének az állítására és javítására általában akkor kerül sor, amikor már komoly a gond. Az, hogy kattog a bal elejében valami vagy fura vezetni a járművet, az előjele a bajnak. Az egyik szélén jobban kopó gumiabroncs, a kis sebességgel bevett kanyarokban sivító gumi is mutatja a gondokat.
Az autógyárak kb. az 1980-as évek óta, nagymértékben törekednek arra, hogy minél olcsóbban gyártsanak autókat. A spórolást nagyban segítik az olcsóbb, egyszerűbb alkatrészek beépítése. Ennek köszönhető az első kerék-hajtású, keresztben elhelyezett motorú autók térnyerése. Ezeknél – és sok más modellnél is – az első futómű MacPherson rendszerű. Ez kevés alkatrészből álló, rendkívül egyszerű felépítésű műszaki megoldás. Hátul pedig sok autónál csatolt lengőkaros, szintén minimális alkatrészből álló futóművet alkalmaznak.
A másik oldalon a prémium vagy a sportosabb autók, több lengőkaros, sokkal igényesebb, kifinomultabb futóművei állnak. Ezek jóval több elemből épülnek fel. A kialakításuknál fogva jóval jobban működnek és több komfortot nyújtanak. Természetesen lehet ennél fentebb is menni.
Fölöttük találhatók a légrugós rendszerek, amelyeknél az autó magassága állítható. Nem csak a komplikáltabb futóműveknél lehet változtatni a rugózási keménységét, hanem az egyszerűbbeknél is. Ez persze komolyabb, vezérelhető csillapítás szükséges.
A hosszabb felvezetés nem a véletlen műve, ugyanis a hazai úthálózat színvonala nem veszi fel a versenyt a szomszédos Ausztriával. Így a gödrök, szétfagyások és más úthibák ”eszik” az autók gumijait, keréktárcsáit és futóműveit.
Az út minőség miatt érdemes a négykerekűt időnként szakműhelyben átnézetni, és kis figyelmet tenni a futóművekre. Ugyanis a legegyszerűbb MacPherson rendszerű futóműben is található kanyarstabilizátor, a kormányzásban résztvevő gömbcsuklók és a sokak számára rejtélyes szilentek, hivatalos nevén szilent blokkok.
Ezt az alkatrészt úgy kell elképzelni, hogy a két eltérő átmérőjű, rövid, egymásban lévő cső között lévő területet gumi köti össze. Ez a gumi réteg biztosítja a rezgés csillapítást és meghatározott mennyiségű és irányú elmozdulást. Erre szolgál a futóműben és a lengőkarban is megtalálható szilent blokk. Izgalmassá az teszi a futóműállítást, hogyha egy vagy több alkatrész elkopott, akkor a művelet végre hajthatatlan. Ráadásul igen költséges javítási számlákat is eredményezhet az ártatlannak hangzó futóműjavítás.
A futóműállításnak nem csak a komolyabb padkázás, fekvő rendőrön történő nagyobb tempójú átmenés után lehet jelentősége. A saját autó időszakonkénti átnézése és a futóműveinek a beállítása fontos dolog, amivel sok költségesebb javítás megelőzhető.
Autóvásárlás előtt a kiválasztott jármű átnézését érdemes szakemberrel megcsináltatni és a talált hibák rendbetételére kérni egy árajánlatot. Ez földre ültetheti a lehetséges vásárlót, mert az itt-ott kopogó, ”döglötten” kormányozható autó jobbá tétele, könnyedén kerülhet több száz ezer forintba is.