Alapfogalmak

A viszkozitás – belső súrlódás – a folyadék belső ellenállása a csúsztató feszültséggel szemben. Jelentősen befolyásolja az olaj teljesítményét a különböző hőmérsékleten. A mai olajokkal szemben elvárás, hogy a téli hidegben is – a szükséges időn belül – eljusson a kenési pontokhoz, elégséges mennyiségben, létrehozva a hidrodinamikai kenést a súrlódó felületek között.

Valamint a motor meleg üzemekor se legyen annyira alacsony a viszkozitása, hogy az elmozduló felületek összeérjenek.

Hidrodinamikai kenéselmélet

motorolaj-ismeretek-01

Forrás: http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Gepelemek/ch05s02.html

Viszkozitási osztályok

Motorolajok csoportosításához a viszkozitási osztályokat használjuk.

A csoportosításhoz a SAE (Society of Automotive Engineers – Autóipari mérnökök társasága) által felállított rendszert alkalmazzuk. Ezek lehetnek nyári- és téli osztályok. A téli viszkozitás fontos a hidegindítás miatt („W” – winter szóból – előtti szám). A hidegindítások alkalmával fontos, hogy a kenőanyag szivattyúzható legyen. A kenőolajok minimális szivattyúzási hőmérsékletét táblázatos formátumban mutatjuk, mely táblázatban feltüntetett hőmérsékletek nem azt jelentik, hogy meddig alkalmazható a kenőolaj! Ugyan is a valóságos kenőanyag szivattyúzási viselkedését az átfolyási keresztmetszet, fal felület, stb. is befolyásolják. A nyári viszkozitás („W” utáni szám) a meleg üzem, terhelhetőség és olajfogyasztás szempontjából fontos. Besorolás előtt mérik például 150°C-on a dinamikus viszkozitást (HTHS – high temperature, high shear = magas hőmérséklet, magas dinamikus, nyíró erő). Meleg üzemben, nagy terhelés, magas fordulatszám esetén a dugattyúk környezetében 300°C is lehet. A kenőolajnak ezt a hőmérsékletet is bírnia kell.

SAE J 300 táblázat

motorolaj-ismeretek-02

Forrás: http://www.google.com/patents/EP0413315A1?cl=en

Ebből kiragadott kis ismertetőből érzékelhető, hogy nem mindegy, hogy 10W40-et, vagy 5W40-et teszünk a motorunkba! A közép-európai klíma viszonyok meglehetősen változékonyak. Enyhébb teleken -15°C, hidegebbeken -30-35°C is lehet. A táblázatban közölt hőmérsékleteket további biztonsági tényezők közbeiktatásával kell figyelembe venni.

A korábban modern kenőanyag számító 10W40 viszkozitású motorolajok mára alapolajnak számítanak. A járműgyártók folyamatosan fejlődnek, ahogy az alapanyagok tulajdonságainak fejlődése ezt lehetővé teszi. Ennek köszönhetően egyre finomabb felületi érdességeket, és illesztési hézagokat alkalmaznak. Emellett egyre kisebb térfogatú motorokból, egyre nagyobb teljesítményeket hoznak ki, egyre alacsonyabb káros anyag kibocsátási előírásoknak megfelelve (pl start-stop rendszer!). A kenőanyag gyártóknak is folyamatosan fejleszteniük kell, hogy a járműgyártóknak és környezetvédelmi előírásoknak megfeleljenek. Ezeket az elvárásokat mára csak szintetikus motorolajokkal lehet biztonságosan biztosítani. 5W-s, 0W-s motorolajokat nem lehet ásványi bázisú olajból előállítani. Még ha klimatikus szempontból alkalmazható is a 10W40-es motorolaj, a 2000-es évek eleje utáni, közép-, vagy magasabb kategóriájú (jellemzően a nagyobb teljesítményű) gépjárművekben indokolt az 5W hideg viszkozitású motorolajok használata.

Motorolaj szabványok

Az amerikai API és az európai ACEA (európai autógyártók egyesülete) olajszabványai megtalálhatóak a motorolajok edényein. A járműgyártók közzé teszik, hogy mely előírásoknak kell megfelelnie a kenőanyagnak, amit a motorba lehet tölteni. Egyes járműgyártók saját szabványokat adott ki. Ezen szabványok szintén megtalálhatók azon kenőolajok dobozán, melyek teljesítik a szabvány által támasztott követelményeket (pl.: Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford, GM, stb).

A járműgyártó úgy tervezte meg a motorjait, hogy az azokba használható kenőolajak alkalmazását feltételezi. A csereperiódust is ennek figyelembevételével határozza meg. A szabványtól való eltérés motorkárhoz vezethet. Ez lehet rövid és hosszú távú is.

Mindig a gyártók előírásai az irányadók!

A nálunk szervizelt járműveknél motorolaj csere alkalmával kiemelt figyelmet fordítunk a kenőanyag helyes megválasztására, megfeleljen a gyártói előírásoknak és a tulajdonos pénztárcájának is.

Ásványi olajok

Ásványi alapolajok és adalékanyagok keveréke. Finomított viasztalanított kőolaj. Heterogén molekula szerkezetű, a molekulák statisztikus alakúak és rendezettségűek. Tulajdonságai kiszámíthatatlanok és változóak.

Szintetikus olajok

Szintetizált alapolajokból készülnek, tervezett molekula szerkezettel. Homogén rendezettségű láncmolekulák jellemzik (alacsonyabb belső súrlódás, jobb hővezetés).

Fél-szintetikus olajok

Ásványi alapolajakból hidrogénező finomítási (krakkolt, izomerizált) eljárással előállított olajok.

Tulajdonságaikat tekintve az ásványi és szintetikus olajok közé sorolhatók.

API motorolaj szabványok

Egy motorolajnak természetesen több minősítése is lehet. A benzinmotorok esetében a legújabb kategória tartalmazza a korábbi kategóriák követelményeit is. A dízel motorok esetében legtöbbször – de nem mindig.

Benzin üzemű motorok

SN Jobban féken tartja a magas hőmérsékleten képződő lerakódások képződését, csökkentik az üledékképződést és fejlett elasztomer-kopatibilitással rendelkeznek. Azoknál az olajoknál, melyeknél az API SN szabvány kiegészül a „Resource Conserving” (erőforrás megőrzés) jelőléssel, a teljesítményszint megegyezik az ILSAC GF-5 követelményeivel (International Lubricants Standardization and Approval Committec – Kenőanyagok Nemzetközi Szabványosítási és Elfogadó Bizottsága). Az API SN szabvány követelményein túl, javított üzemanyag takarékossággal, turbófeltöltő védelemmel és kipufogógáz utókezelő rendszer kompatibilitással is rendelkezik. Védelmet nyújt a bioetanol üzemű motorok számára is, az E85 kategóriáig.

SM 2004 novemberében bevezetett szabvány. Jobb oxidációs ellenállás, jobb lerakódás elleni és kopásvédelem, valamint jobb alacsony hőmérsékleti teljesítmény az olaj teljes élettartama alatt.

SL 2004-ben, vagy régebben gyártott jármű motorokhoz.

SJ 2001-ben, vagy régebben gyártott jármű motorokhoz.

Dízel üzemű motorok

CJ-4 Magas fordulatszámú, négyütemű motorokhoz, 2007-re vonatkozó károsanyag-kibocsátási határértékek betartásához. Legfeljebb 500 ppm (0,05 tömeg %) kéntartalmú gázolaj mellett használhatók.
Már 15 ppm (0,0015 tömeg %) fölötti kéntartalmú gázolaj használata befolyásolja a kipufogógáz-utánkezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajcsere intervallumot. Védik a katalizátort, részecskeszűrőt. Csökkentik a motor kopását és a lerakódás képződést. Túlteljesíti az API CI-4, CH-4 szabványok előírásait.

CI-4 2002-ben bevezetett szabvány. Magas fordulatszámú, négyütemű motorokhoz. Megfelel a 2004-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Fenntartja a kipufogógáz visszavezetés rendszert (EGR) alkalmazó motorok élettartamát. Legfeljebb 0,5 tömeg % kéntartalmú gázolajjal együtt használható.
Megfelel a CH-4 és korábbi előírásoknak

CH-4 1998-ban bevezetett szabvány. Magas fordulatszámú, négyütemű motorokhoz, megfelel az 1998-as károsanyag-kibocsátási határértékeknek. Legfeljebb 0,5 tömeg % kéntartalmú gázolajjal használhatóak. A szabvány tartalmazza a korábbi szabványok előírásait.

ACEA motorolaj szabványok

A/B – benzin- és dízelmotorok

A1/B1 Benzin- és dízel üzemű személy- és kisteher járművek motorjaihoz, melyek lehetővé teszik alacsony viszkozitású (xW/20 viszkozitású olaj esetén 2.6, egyéb egyéb viszkozitású olaj esetén 2.9 és 3.5 mPas közötti HTHS viszkozitás) olajok használatát.

A3/B3 Stabil, viszkozitás tartó olaj. Nagyteljesítményű benzin- vagy dízelmotoros személy- és kishaszon járművek számára.

A3/B4 Nagyteljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezéses dízelmotorok számára. Használható ott is, ahol A3/B3 van előírva.

A5/B5 Viszkozitás tartó olaj, nagyteljesítményű benzin- és dízel, személy- és kishaszon járművek számára, melyekhez alacsony viszkozitású (2.9 és 3.5 mPas közötti HTHS viszkozitás) olaj használata előírt.

Katalizátor kompatibilis olajok

C1 DPF-el (diesel particulate filter – dízel részecskeszűrő) és TWC-vel (three way catalytic converter – három-utas katalizátor) szerelt dízel- és benzin üzemű motorokhoz, melyekhez alacsony súrlódású, viszkozitású (2.9 mPas fölötti HTHS) és alacsony SAPS (szulfát hamu, foszfor, kén) szintű olaj használata előírt.

C2 DPF-el és TWC-vel szerelt benzin- és dízel motorokhoz, melyekhez alacsony viszkozitású (2.9 mPas fölötti HTHS) van előírva.

C3 DPF-el és TWC-vel szerelt benzin- és dízel motorokhoz, melyekhez minimum 3.5 mPas az elvárt HTHS viszkozitás.

C4 DPF-el és TWC-vel szerelt benzin-és dízel motorok számára, melyekhez 3.5 mPas fölötti HTHS viszkozitású, alacsony SAPS szintű kenőolaj használata az elvárt.

Nehézüzemű dízel motorolajok

E4 UHPD (ultra high performance diesel – ultra magas teljesítményű dízel) minőségű, viszkozitás tartó kenőolaj, mely megelőzi a dugattyú szennyeződését, a kopást és koromképződést.
Euro 1,2,3,4,5 motorokhoz. Használható DPF nélküli motorokhoz, EGR és SCR-el (adalékanyag rendszer a nitrogén-oxidok csökkentésére) szerelt változatokhoz is.

E6 UHPD minőségű, alacsony SAPS szintű, viszkozitás-tartó kenőolaj. Használható DPF-el, EGR-el, SCR-el szerelt motorokhoz. Különösen ajánlott részecskeszűrős motorokhoz. Alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók Euro 1,2,3,4,5 motorokhoz.

E7 SHPD (super high performance diesel) minőségű, viszkozitás-tartó kenőolaj, mely óvja a turbófeltöltőt is a koromképződéssel szemben. Euro 1,2,3,4,5 motorokhoz. Használható DPF nélküli , bizonyos EGR- el szerelt és bizonyos SCR-el szerelt motorokhoz.

E9 SHPD minőségű, közepes SAPS szintű, viszkozitás-tartó kenőolaj, mely óvja a turbófeltöltőt a koromlerakódástól. Euro 1,2,3,4,5 motorokhoz. Használható részecskeszűrős motorokhoz, egyes EGR-el és SCR-el szerelt típusokhoz. Csak alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók.