A belsőégésű motor belsejében semmilyen olajos, saras, ráégett lerakódásnak nincsen helye. A motor zavartalan üzemének fontos feltétele a motor-belső tisztán tartása. Erről a helyesen megválasztott, jó minőségű motorolajjal lehet gondoskodni. A motorolaj gondoskodik a motoralkatrészek egymáson való elmozdulásakor arról, hogy a két alkatrész ne érintkezzen fémesen. Tehát a kenési feladatai mellett, a motor belső hűtése és tisztítása, az összegyűlt szennyeződések, kopadékok lebegtetése, elszállítása a kenési pontoktól, mivel azok csak akkor fognak távozni, a motorból, ha a fáradt olajjal együtt leengedjük olajcserekor.

Elterjedt, hogy „minek olajat cserélni, ha úgy is eszi azt a motor és egyébként is mindig friss olajjjal töltöm”. A szennyeződéseket és kopadékokat csak az elhasznált olaj leengedésével tudjuk eltávolítani. Ezért azoknál a motoroknál is el kell végezni az olajcserét, amelyek folyamatos motorolaj utántöltést igényelnek.

motorolaj-csere-tevihitek-01Másik tévhit, hogy a motorolajjal akarják megszüntetni a motor problémáit.  A motor olajfogyasztása nem rendellenes, normális velejárója az üzemnek. Ezért van szükség pl. csökkentett hamutartalmú motorolajokra a DPF (dízel részecske szűrő) szűrők esetén. Ha viszont a motor olaj fogyasztása kopottságból származik, akkor ott a motor javítása az egyedüli megoldás. Ebből következik, hogy például egy 5W30-as olajról nem szabad 10W40-es viszkozitású motorolajra váltani azért, mert a motor eszi az olajat. A váltástól, nem fog megszűnni az olaj fogyasztás, de a hideg oldali viszkozitás növelése miatt a hidegindítások alkalmával a motorolaj áramlási sebessége lassabb, mint 5W esetében. A motor súrlódó alkatrészei, felületei tovább üzemelnek kenés nélkül. Ez hosszú távon komoly motorkárhoz is vezethet.

Fontos, hogy a járműgyártó előírásait betartsuk! A viszkozitási osztály nem minden. A teljesítményszintek betartása ugyanolyan fontos. Nagyon fontos tehát, a jól megválasztott, ellenőrzött minőségű motorolaj használata.

A motorolaj elhasználódik és cserére szorul. A csereintervallumot nem szabad kitolni az előírtnál hosszabb távra. A mérnökök a motorolajok fejlesztésekor azon dolgoznak, hogy azok a járműgyártó által előírt csereintervallum teljes ideje alatt ellássák feladatukat.

A csereperiódusok a használat függvényében változnak. Nagyobb fordulat, terhelés összességében szinte biztosan nagyobb olajfogyasztást is eredményez.

A gépkönyvi előírások a csereperiódust kilóméterben adják meg. Van egy másik kitétel is, mely szerint 1 éves időszakonként kell olajat cserélni. Elmondható, hogy ha a kilométer távot nem is teljesítettük, évente akkor is kell olajat cserélni, mivel az olaj nem csak a mechanikai igénybevételek hatására használódik el. Üzemen kívül savasodás indul meg. Ez a motorbelsőt is korrodálja, de a kenési tulajdonságai is romlanak az olajnak.

A motorolaj szintje mindig a minimum szint fölött legyen, de ne haladja meg a maximumot! A motorolaj mennyisége úgy lett meghatározva, hogy a motor körülolajozási idejébe bele van kalkulálva az időszükséglet, míg a motorolaj a teknőben pihen. Ha kevesebb a motorolaj, akkor a körülolajozási ciklusok száma növekszik (időegység alatt), a motorolaj hamarabb elhasználódik.